مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند آبادان، آبادان، ایران.
چکیده
رعایت اخلاق آموزشی تضمین کننده سلامت فرایند یاددهی ـ یادگیری در دانشگاه و خصوصاً دانشگاه فرهنگیان است و باعث افزایش تعهد پاسخگویی اساتید نسبت به نیازهای دانشجویان میگردد.هدف این پژوهش تبیین نظرات و تجربیات دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی در سال تحصیلی 99-1398 بود.این پژوهش بصورت کیفی انجام شده و با 25نفر از دانشجو معلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان که به روش هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گرفت.برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد.250 کد اولیه از مصاحبهها استخراج و پس از مرور و خلاصه سازی آنها، پنج مفهوم اصلی از تحلیل دادهها بدست آمد که شامل رعایت شأن و جایگاه استاد در کلاس درس؛ رعایت حرمت کلاس درس و دانشجو از طرف استاد؛ حفظ شأن و جایگاه کلاس درس؛ رعایت هنجارها و استانداردهای آموزشی؛ رعایت مقررات(نظم و انضباط) آموزشی و دانشگاه میباشد.نتایج نشان داد که اخلاق در دانشگاه فرهنگیان تعیین کننده مسئولیتهای حرفهای اساتید و دانشجویان در محیطهای آموزشی میباشد.با توجه به اینکه نگاه دانشجو ـ معلمان به اساتید، نگاهی الگو بردارانه میباشد، پرورش فضایل اخلاقی توصیه میشود.
مکوندی, محمد. (1400). بررسی دیدگاه دانشجو معلمان درباره اخلاق حرفهای(آموزشی) در دانشگاه فرهنگیان(مطالعه موردی: پردیسهای استان خوزستان). سواد تربیتی معلم, 1(1), 18-40.
MLA
محمد مکوندی. "بررسی دیدگاه دانشجو معلمان درباره اخلاق حرفهای(آموزشی) در دانشگاه فرهنگیان(مطالعه موردی: پردیسهای استان خوزستان)", سواد تربیتی معلم, 1, 1, 1400, 18-40.
HARVARD
مکوندی, محمد. (1400). 'بررسی دیدگاه دانشجو معلمان درباره اخلاق حرفهای(آموزشی) در دانشگاه فرهنگیان(مطالعه موردی: پردیسهای استان خوزستان)', سواد تربیتی معلم, 1(1), pp. 18-40.
VANCOUVER
مکوندی, محمد. بررسی دیدگاه دانشجو معلمان درباره اخلاق حرفهای(آموزشی) در دانشگاه فرهنگیان(مطالعه موردی: پردیسهای استان خوزستان). سواد تربیتی معلم, 1400; 1(1): 18-40.