2
گروه علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه یزد، یزد. ایران
چکیده
سواد رسانه ای مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود و سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتهایی است که فرد را قادر میسازد نیاز اطلاعاتی خود را تشخیص دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دبیران در سال 97-1396 بود که شامل 380 نفر (269 دبیر زن و 111 دبیر مرد) تشکیل می داد. بدین منظور 200 نفر از دبیران مدارس بااستفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون (2003)، سواد اطلاعاتی مقدس زاده (1385) و سواد رسانهای عباسی (1393) بودبرای تجزیه وتحلیل داده ها از امار توصیفی(میانگین ،جدول نمودارو..)وازمون استنباطی ضریب همبستگی .رگرسیون استفاده شد. نتایج بررسی فرضیهها (درسطح معناداری 05/0) نشان داد که بین مدیریت دانش با سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی دبیران رابطه وجود دارد و مدیریت دانش توسط سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی پیشبینی میشود.
دهقان منشادی, منصور, & همتی, حمیده. (1400). پیش بینی سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر اساس مدیریت دانش در بین دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد. سواد تربیتی معلم, 1(1), 41-58.
MLA
منصور دهقان منشادی; حمیده همتی. "پیش بینی سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر اساس مدیریت دانش در بین دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد", سواد تربیتی معلم, 1, 1, 1400, 41-58.
HARVARD
دهقان منشادی, منصور, همتی, حمیده. (1400). 'پیش بینی سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر اساس مدیریت دانش در بین دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد', سواد تربیتی معلم, 1(1), pp. 41-58.
VANCOUVER
دهقان منشادی, منصور, همتی, حمیده. پیش بینی سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی بر اساس مدیریت دانش در بین دبیران مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک یزد. سواد تربیتی معلم, 1400; 1(1): 41-58.