استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت خلاقیت در دانشآموزان و تاثیرپذیری خلاقیت فرد از محیط و اینکه معلم مهمترین عامل مؤثر در محیط مدرسه به شمار میرود، در این پژوهش رابطه بین خلاقیت معلم و خلاقیت دانشآموزان، از طریق مقایسه خلاقیت و عوامل تشکیلدهنده آن از دیدگاه تورنس در دو گروه دانشآموزان دارای معلم خلاق و دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانش آموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران بود. ابتدا دو گروه معلم خلاق و غیرخلاق شناسایی شدند. سپس آزمون تفکر خلاق تورنس فرم B بر روی دانشآموزان آنها که شامل 100 نفر دانشآموز پایه چهارم و 100 نفر در پایه پنجم منطقۀ 11 تهران بود اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هم در پایه چهارم و هم در پایه پنجم دانشآموزانی که دارای معلمان خلاق بودند نسبت به دانشآموزانی که دارای معلمان غیرخلاق بودند، میانگین بالاتری در آزمون خلاقیت داشتند. این تفاوت در هر دو پایه معنادار بود، ولی در پایه چهارم این تفاوت بیشتر بود. در این تحقیق عوامل تشکیلدهنده خلاقیت نیز در دو گروه مقایسه گردید و نتایج نشان داد که در چهار عامل سیالی، اصالت، بسط و انعطافپذیری، دانشآموزان کلاس چهارم دارای معلم خلاق از دانشآموزان دارای معلم غیرخلاق میانگین بیشتری داشتند ولی در کلاس پنجم تفاوت این عوامل بین دو گروه دانشآموز فقط در عامل بسط، معنادار بود.
سعیدی, علی. (1401). بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران. سواد تربیتی معلم, 2(1), 1-17.
MLA
علی سعیدی. "بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران", سواد تربیتی معلم, 2, 1, 1401, 1-17.
HARVARD
سعیدی, علی. (1401). 'بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران', سواد تربیتی معلم, 2(1), pp. 1-17.
VANCOUVER
سعیدی, علی. بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران. سواد تربیتی معلم, 1401; 2(1): 1-17.