نیازسنجی دوره های آموزشی کوتاه مدت از دیدگاه معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق نیازسنجی دوره­های آموزشی کوتاه مدت از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش استان خوزستان بود. به این منظور 380 نفر (به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای) انتخاب و از طریق روش تحقیق پیمایشی و تکمیل پرسش­نامه­  محقق ساخته در فرایند تحقیق شرکت نمودند. یافته­ها نشان داد که گروه­های اصلی نیازهای آموزشی معلمان شامل "نیازهای فضای مجازی و آموزش برخط، اصول و مهارت­های تدریس، ارتقای سطح دانش عمومی، ارتقای سطح فرهنگی، مهارت­های زندگی و موضوعات بهداشتی" می­باشد. همچنین معلمان مقطع ابتدایی، به نیازهایی چون "آموزش مهارت­های زندگی، اصول و مهارت­های تدریس، ارتقای سطح فرهنگی و موضوعات بهداشتی"، اهمیت بیشتری قائل بودند؛ در حالی که از نظر معلمان دوره متوسطه "ارتقای سطح دانش عمومی" دارای اهمیت بیشتری بود.

کلیدواژه‌ها