سواد تربیتی و مدیریت کلاس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، خرم آباد، ایران

2 کارشناسی ارشد شیمی، خرم آباد، ایران

3 کارشناشی ارشد ریاضی کاربردی ، خرم آباد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی سبک­های مدیریت کلاس درس معلمان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده­ها از نوع پژوهش­های توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره دوم ابتدایی پایه های پنجم وششم ناحیه دوشهرستان خرم آباد به تعداد 340 نفر بود. با استفاده از جدول مورگان تعداد 181 نفر از افراد جامعه به روش نمونه گیری تصادفی ـ طبقه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه­های سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن و پرسشنامه محقق ساخته سواد تربیتی استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد، عمده مسائلی که در رابطه بین والدین و کودکان و نوجوانان پیش می­آید برخواسته از کاستی­هایی است که پدر و مادر دارند به بیان دیگر نیازهایی که پدر و مادر در ارتباط با کودک و نوجوان خودشان دارند اما این نیازها تامین نشده است.

کلیدواژه‌ها