مدرس گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، مازندران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اضطراب تدریس ریاضیات در دبیران ریاضی و دانشجو معلمان رشته آموزشِ ریاضی است. روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری شامل دبیران ریاضی استان مازندران و دانشجو معلمان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران است. که 110 نفر از این جامعه آماری شامل 75 دبیر ریاضی متوسطه و 35 دانشجو معلم به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 19 گویهای اضطراب تدریس ریاضی دوعاملی MTASاست. که این پرسشنامه دو عامل اضطراب تدریس ریاضی خود راهبر و اضطراب تدریس ریاضی دانش آموز راهبر را بررسی می کند. ضریب آلفای کرونباخ کل برای پرسشنامه برابر 93/0 است. به منظور تحلیل دادهها از آزمون مقایسه میانگبن نمونه های مستقل تی و همچنین آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، پرسشنامه اضطراب تدریس ریاضی ابزاری روا و معتبر بوده که میتوان از آن در تشخیص میزان اضطراب تدریس ریاضی استفاده کرد. یافتههای پژوهش نشان می دهد سطح اضطراب تدریس ریاضیات دانشجو معلمان در مقایسه با دبیران شاغل بیشتر گزارش شده و همچنین در میان دبیران شاغل همبستگی منفی بین طول دوره خدمت و اضطراب تدریس ریاضی وجود دارد. همچنین اختلاف معنی داری در اضطراب تدریس ریاضیات مردان و زنان وجود ندارد.