در این مقاله به بررسی نقش تربیت در شکلگیری شخصیت و جنبههای گوناگون آن، به ویژه رشد اخلاقی و دینی و بالاخص انجام فریضه نماز، آنهم با نگاهی آسیبشناسانه و نقادانه به روش تعلیم و تربیت پرداخته شدهاست. در جامعه نمونه کتب تعلیم و تربیت اسلامی در دسترس و به ویژه قرآن کریم، نهج البلاغه، اخلاق ناصری، کیمیای سعادت، تعلیم و تربیت اسلامی و چند مورد کتب فلاسفهی غربی که به دست دانشمندان ایرانی با نگاه اسلامی ترجمه و تفسیر شدهاند استفاده شدهاست. پس از مطالعه و مقایسه و بحث و بررسی مطالب، به این نتیجه رسیدهایم که یکی از عوامل اثرگذار بر شکلگیری هویت «خود» با نگاه اسلامی و به تبع آن رویآوردن به عبادت در قالب «نماز»، اعمال تربیت حکیمانه است. بمنظور تحقق آن پیشنهاداتی نیز در زمینهی رشد فعالیت ذهنی بر اساس آموزههای دینی، تاکید بر ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت، اعتلای درک و فهم مربیان از تعلیم و تربیت اسلامی و پایبندی عملی به آن ارائه گردیدهاست.
مهرداد, حسین, & معظمی گودرزی, طنین. (1401). نگاهی آسیب شناسانه به نقش تعلیم و تربیت در انجام و تداوم فریضهی نماز. سواد تربیتی معلم, 2(1), 175-191.
MLA
حسین مهرداد; طنین معظمی گودرزی. "نگاهی آسیب شناسانه به نقش تعلیم و تربیت در انجام و تداوم فریضهی نماز", سواد تربیتی معلم, 2, 1, 1401, 175-191.
HARVARD
مهرداد, حسین, معظمی گودرزی, طنین. (1401). 'نگاهی آسیب شناسانه به نقش تعلیم و تربیت در انجام و تداوم فریضهی نماز', سواد تربیتی معلم, 2(1), pp. 175-191.
VANCOUVER
مهرداد, حسین, معظمی گودرزی, طنین. نگاهی آسیب شناسانه به نقش تعلیم و تربیت در انجام و تداوم فریضهی نماز. سواد تربیتی معلم, 1401; 2(1): 175-191.