نگاهی آسیب شناسانه به نقش تعلیم و تربیت در انجام و تداوم فریضه‌ی نماز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، خرم آباد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، خرم آباد، ایران

چکیده

در این مقاله به بررسی نقش تربیت در شکل‌گیری شخصیت و جنبه‌های گوناگون آن، به ویژه رشد اخلاقی و دینی و بالاخص انجام فریضه نماز، آنهم با نگاهی آسیب‌شناسانه و نقادانه به روش تعلیم و تربیت پرداخته شده‌است. در جامعه نمونه کتب تعلیم و تربیت اسلامی در دسترس و به ویژه قرآن کریم، نهج البلاغه، اخلاق ناصری، کیمیای سعادت، تعلیم و تربیت اسلامی و چند مورد کتب فلاسفه‌ی غربی که به دست دانشمندان ایرانی با نگاه اسلامی ترجمه و تفسیر شده‌اند استفاده شده‌است. پس از مطالعه و مقایسه و بحث و بررسی مطالب، به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از عوامل اثرگذار بر شکل‌گیری هویت «خود» با نگاه اسلامی و به تبع آن روی‌آوردن به عبادت در قالب «نماز»، اعمال تربیت حکیمانه است. بمنظور تحقق آن پیشنهاداتی نیز در زمینه‌ی رشد فعالیت ذهنی بر اساس آموزه‌های دینی، تاکید بر ایمان مبتنی بر معرفت و شناخت، اعتلای درک و فهم مربیان از تعلیم و تربیت اسلامی و پای‌بندی عملی به آن ارائه گردیده‌است.

کلیدواژه‌ها