رابطه بین سواد رسانهای و پذیرش سیستم های اطلاعاتی با نقش واسطه‌ای انعطاف پذیری روانشناختی در معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه بین المللی چابهار، گروه تکنولوژی آموزشی، چابهار، ایران

2 کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی چابهار، گروه تکنولوژی آموزشی، چابهار، ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف رابطه بین سواد رسانه­ای و پذیرش سیستم های اطلاعاتی با نقش واسطه­ای انعطاف پذیری روانشناختی در معلمان دوره متوسطه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره متوسطه مشغول به تدریس شهرستان سیب و سوران در سال  تحصیلی 1401-1400 (260 نفر متوسطه اول و 180 نفر متوسطه دوم) بود. براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 205 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های انعطاف پذیری روانشناختی دنیس و وندروال ، پذیرش سیستم های اطلاعاتی فرجی و همکاران و سواد رسانه­ای فلسفی را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج نشان داد: بین سواد رسانه‌ای و پذیرش سیستم های اطلاعاتی در معلمان دوره متوسطه شهرستان سیب و سوران رابطه معناداری وجود داشت. بین انعطاف‌پذیری روانشناختی و پذیرش سیستم‌های اطلاعاتی در معلمان دوره متوسطه شهرستان سیب و سوران رابطه معناداری وجود دارد. انعطاف پذیری روانشناختی نقش واسطه­ای در رابطه بین مولفه‌های سواد رسانه‌ای با پذیرش سیستم های اطلاعاتی معلمان داشت. با عنایت به یافته های حاصل، توجه به بسترسازی انعطاف پذیری روانشناختی در راستای سواد رسانه ای و پذیرش سیستم های اطلاعاتی معلمان توصیه می­گردد.

کلیدواژه‌ها