بررسی تأثیر تسهیم‌دانش بر عملکرد‌شغلی با نقش میانجی سواداطلاعاتی (مطالعه موردی: مدیران متوسطه اول ناحیه2 آموزش و پرورش شهر اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 استادیار گروه مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین تأثیر تسهیم‌دانش بر عملکرد‌شغلی با نقش میانجی سواداطلاعاتی مدیران متوسطه اول ناحیه2 آموزش و پرورش شهر اهواز در سال تحصیلی 99- 1398 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع علّی و به طور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. روش جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش به شیوه کتابخانه‌ای و میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی مدیران و معاونان آموزشی  مقطع متوسطه اول ناحیه2 آموزش و پرورش شهر اهواز که در سال تحصیلی 1398-  99 اشتغال به خدمت داشتند که تعداشان210 نفر بوده است. با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعداد132 نفر نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌های استاندارد تسهیم‌دانش نورادصدیق، سواد اطلاعاتی قاسمی و عملکرد‌شغلی آقایی بودند. پایایی این پرسشنامه‌ها با روش آلفای کرونباخ اندازه‌گیری شد و به‌ترتیب برای تسهیم‌دانش 77/0 و سواداطلاعاتی 79/0 و عملکرد‌شغلی 80/0 محاسبه شد. روایی این پرسشنامه‌ها توسط متخصصان تایید شد. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم افزار Smart Pls و Spss  تحلیل و فرضیه‌های پژوهش آزمون شدند. نتایج نشان داد مقدار آماره تی و ضریب مسیر بین تسهیم‌دانش و عملکرد‌شغلی یعنی تسهیم‌دانش بر عملکرد‌شغلی، تسهیم‌دانش بر سواداطلاعاتی و عملکرد‌شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد در نهایت می‌توان در سطح اطمینان  95 درصد تأثیر میانجی‌گری سواداطلاعاتی در رابطه بین تسهیم‌دانش و عملکرد‌شغلی را تأیید کرد.

کلیدواژه‌ها