بررسی رابطه‌ی بین سبک‌های تفکر و خلاقیت با انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر خرم‌آباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 کارمند دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین سبک‌های تفکر و خلاقیت با انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر خرم‌آباد بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول ناحیه دو شهر خرم‌آباد (5553 نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه، 360 نفر (165 دختر، 195 پسر) تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه­های سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر، آزمون خلاقیت عابدی و انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبک‌های تفکر قانون‌گذار، اجرایی، قضایی، تک‌سالار، سلسله‌مراتبی، هرج‌ومرج‌سالاری، کلی، جزئی، بیرونی و آزاداندیش با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود؛ ولی بین سبک‌های تفکر گروه‌سالاری، درونی و محافظه‌کار با انگیزه پیشرفت رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بین کل مقیاس خلاقیت و ابعاد آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطا‌ف‌پذیری) با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. علاوه بر این براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، از بین متغیرهای پیش بین وارد شده در تحلیل در سبک‌های تفکر، سبک تفکر بیرونی، سلسله‌مراتبی، اجرایی و آزاداندیش باهم 19 درصد و در ابعاد خلاقیت، بُعدهای سیالی و ابتکار باهم 20 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین می‌کنند.

کلیدواژه‌ها